השפעות מוסיקליות

חיכיתי כבר לכתוב את הפוסט הזה על ההשפעות של האלבום. כשאני מתחיל לדבר על האומנים שאני אוהב אני מתמלא השראה וההזדמנות להגניב אותם לתוך השירים שלי זה תענוג. הם הופכים להיות חלק ממני.

אחד הרגשות החזקים ביותר שלדעתי מניעים מוסיקאי הוא הקנאה. אנחנו שומעים אומן שאנחנו אוהבים ומקנאים. אנחנו רוצים להיות מלאים בהשראה כמוהו ושתהיה לנו אמירה משמעותית וחדשה כמו שלו. הקנאה, אם מנתבים אותה נכון היא הדרייב שמניע אותנו קדימה. החלק היפה הוא שאמנים משפיעים מקשיבים למוזיקה שעליה השפיעו והם מושפעים ממנה בחזרה.

בפוסט הבא אספר לכם השפעות כלליות מוסיקליות וטקסטואליות שהביאו אותי עד ליצירת האלבום הזה וגם כמה ספציפיות ביחס לשירים מסוימים.

הגרוב והרגש של סטיבי וונדר

נתחיל בסטיבי וונדר. כשהייתי ילד הייתי נוסע לחוות הסוסים של דוד שלי בנאות אפיקה ועובד שם בהרכבת ילדים על פונים בקייטנות הכפר הירוק. לאחר יום העבודה היינו נוסעים ביחד (10 ילדים בערך) בג'יפ הפתוח של דוד שלי ומקשיבים למוסיקת נשמה שחורה. הטייפ שלו (כן, אז היו קסטות) ניגן את גלדיס נייט, דיאן וורויק, צ'קה קאן, ג'ורג' בנסון ועוד רבים וטובים וכמובן גם את הגדול מכולם – סטיבי וונדר.

נסענו בשטחים חוליים והחזקנו חזק כי זאת הייתה הרפתקה על הדיונות שם. בתום המסע הזה פתחנו אוהל גדול, הוצאנו פיתות עם חומוס, שתייה ובילינו בים כולנו עד הערב. סטיבי התנגן ברקע לכל אורך הדרך. אלה היו הימים המאושרים בילדות שלי.

כשהייתי בן 14, סטיבי וונדר הגיע לארץ. נסעתי עם דוד שלי להופעה שלו באצטדיון ברמת-גן. אני בחיים לא אשכח את ההופעה הזאת. הוא ישב שם ליד הפסנתר כשמאחורי תזמורת של שישים נגנים וזמרים.
האצטדיון עמד על הרגליים. כשהוא ניגן על מפוחית אי אפשר היה שלא לרטוט מבפנים. הוא שר עם ים הנשמה שלו כמו שרק הוא יודע (ורבים מנסים לשיר כמוהו ולא מצליחים).
השירים של סטיבי זרועים באופטימיות חסרת פשרות שלא מפחדת לגעת גם בנקודות החלשות של הבן-אדם. הנה דוגמת מופת, השיר Lately עם המעברים ההרמוניים המופלאים (והקשים להסבר) שמתרגמים את הטקסט הצנוע והפגיע בצורה מושלמת.

סטיבי וונדר השפיע עליי מהרבה בחינות. הגרוב ושמחת החיים שלו ומצד השני היכולת הכנה לרגש הם דברים שאני רוצה ללמוד ממנו באלבום הזה. העיבודים מופלאים והסאונדים שלו אותנטיים.
זמר יוצר שהוא גם משורר, גם מעבד מופלא עם סגנון ייחודי ויכולת לכתוב מנגינות מסובכות ונגישות באותו הזמן. עשרות עבודות נכתבו על סטיבי וונדר אבל צפו למשהו מוייב הפאנקי שלו באלבום שלי 🙂

רוקדים עם מייקל ג'קסון ופרינס

מייקל ג'קסון והתשוקה נתנו לי השראה בשירים השמחים. השיר "עכשיו הרגע לצאת" הושפע ישירות מהשיר THE WAY YOU MAKE ME FEEL בערבוב עם Crazy in love של ביונסה. מייקל ג'קסון ופרינס מתערבבים לי בהחזקה הבועטת, החדה והמדויקת של הקצב שלהם. עבודת הגיטרות בחלק מהשירים מזכירה משהו אולי מ-kiss של פרינס (שלא מסכים להעלות שירים שלו ליוטיוב ולכן לא העליתי לבלוג).

אני אוהב תמיד לשמוע את Just good friends, הדואט של סטיבי וונדר ומייקל ג'קסון ביחד, גם בגלל שקווינסי ג'ונס שהוא עוד אחת מההשפעות שלי והוא הפיק את השיר הזה. תקשיבו להבדל בפרייזינג שלהם. סטיבי וונדר הולך מסביב, מסלסל ומדגיש דווקא את המקומות הפחות ברורים בתיבה בניגוד למייקל ג'קסון שיודע להרקיד אותנו באיזה פשטות ישרה על הביט. זה שיר שלימד אותי להבדיל בין שני האלמנטים האלו.

הנגיעה האלקטרונית של ביורק

אם מדברים על קנאה, ביורק היא בהחלט מושא הקנאה שלי. הייחודיות שלה והתעוזה בניסיונות מוצלחים להפיק צלילים ופורמטים חדשים לשירים. עוד לא התחלנו לדבר על הקליפים המקוריים שלה שחידשו הרבה ושילבו רוחניות עם מוסיקה שעוד לא נשמעה אף פעם. רצינו שהאלבום שבדרך יושפע מביורק ומהגוון האלקטרוני והדרך המקורית שלה להפיק שירים. זה מתבטא במיוחד בבלדות ובאפקט האמביאנט שהשתחל בכמה מהשירים השקטים.

הנה אחד השירים האהובים עליי של ביורק שנקרא All is full of love

השנסונים ואומנות הסיפור

כמה שירים שקטים מקבלים באלבום נוכחות שנסונית. הבחירה הזאת מחייבת אותי לשנות את סגנון השירה שלי, להיפטר מהסלסולים לטובת כבוד עמוק לטקסט. צריך ליצור איפוק מסוים בשירה, להתמקד פחות בסאונד ויותר בסיפור. הנה דוגמא מאלוף האלופים ז'אק ברל וכל מילה באמת מיותרת. שימו לב איזה אינטימיות יש בקליפ הזה. איך הוא מצליח לכבוש אותנו בכל כך מעט.

בנוסף הנה השיר קיר בגרסת פסנתר ושירה שתדגים איך סגנון השנסון עשה את דרכו לאלבום.

יש עוד כמה השפעות ששווה להזכיר. זה מתחיל מסטינג והתחכום שלו בשילוב עם הבלוז של אריק קלפטון שהשפיעו על העיבוד לכיסוי של השיר "היא תיקח אותך" וזולג משם לכיוון בלדות ג'אז שחלקו גם ג'אז פסנתרני (גם ב"היא תיקח אותך" ו"סליחה") ואפילו כמה נגיעות קלאסיות שאפשר למצוא בפתיחת השיר של "דרקונים".

מבחינת השפעות ישראליות יש גם לא מעט. השם של אברהם טל עלה כאלבום עם סאונד מודרני שאליו אנחנו שואפים וגם כמה נגיעות רוק של שלום חנוך, הקסם של מתי כספי וכמובן ריקי גל שהקשר שלה לאלבום הזה הוא מיוחד. אני בוחר פה להשמיע דווקא את גידי גוב אם "בלעדייך" של יוני רכטר שהיה השפעה ישירה לשיר "בגלגול האחרון"…

הרבה מכל וכל.. אבל אני צריך להשאיר לכם גם מקום לדמיון 🙂 …

הקליקו כאן כדי לשמוע על ההופעה הראשונה ויוצאת הדופן שערכתי במסגרת האלבום!

2 תגובות על השפעות מוסיקליות

  1. Keren shahar הגיב:

    הי דודו. היגעתי לאתר שלך במקרה. היצירה שלך מקסימה! מחכה להופעות. חשבתי על ניפלאות האינטרנט שבמקום שאשב עם האלבום ואקרא את מילות השיר והתודות הקצרות ואנסה לדמיין, מה עבר על האומן בעת יצירת המוסיקה והטקסטים, אני יושבת כאן איתך ( בתוך האיפד שלי) ואתה מספר ומשתף אותי בהכל! אני חושבת שבעידן שלנו זו הדרך הנכונה להגיע למאזינים חדשים. מחכה לדיסק שבטח אוריד אותו בתשלום והאזין אליו תוך כדי דפדוף בבלוג- אלבום שלך. בהצלחה!

    אהבתי

    • pianoplayit הגיב:

      הי קרן, תודה רבה 🙂
      אני ממש שמח שאת נהנית לקרוא את הסיפור על האלבום ובעצם על תהליך היצירה.
      מבטיח לפרסם בקרוב בלוג נוסף ולהמשיך לשתף.

      אהבתי

להגיב על Keren shahar לבטל

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s