בסדנת הכתיבה של דן תורן ומאיר גולדברג

בעקבות ההמלצה של מאיר הצטרפתי לסדנת הכתיבה שלו ושל דן תורן.
הסדנא כללה עשרה מפגשים במקלט בחולון והתמקדה בכתיבת פזמונים. אני זוכר שהחניתי את האוטו שם בכניסה למקלט וראיתי בחוץ כמה וכמה כותבים מעשנים ומדברים לאחר שסיימו את הסדנא הקודמת שהייתה סדנא לכותבים מתקדמים. התרגשתי להכיר כותבים.

לאחר שהגיע תורנו התיישבנו במעגל סביב תנור. הסתכלתי מסביב מנסה להבין את מקומי.
ישבו שם כמה חבר'ה שנראו טיפוסים מיוחדים. לא היה לי מושג שהסדנא הולכת לקרב בינינו ושזה הולך לקרות מאוד מהר.

דן תורן ומאיר גולדברגמאיר ודן בקשו להוציא דפים ולמלא דף שלם במחשבות על דברים שלא העזנו לספר. נרתעתי, רק הרגע הגענו, כולנו שם נראים קצת חוששים וזאת הייתה בהחלט דרך לא שגרתית לשבור את הקרח, אבל התחלנו למלא את הדפים, חלקנו כתבו ברצף וחלקנו לאט ועם הפסקות. רק הגעתי וכבר הייתי צריך להציף את הסודות והבושות אבל עוד לא הרגשתי שזה היה המקום שלהם לצאת. הבטחתי לעצמי לפני שהגעתי להשתדל לתת כמה שיותר בסדנא ואחרי שמילאתי דף שלם בסיבות לא לחשוף את הרגשות שלי החלטתי שאת הדף השני דווקא כן אנסה למלא בחשיפת סודות ורגשות. הבטחתי לעצמי שאני מתאבד על הסדנא הזאת גם אם זה מרגיש עכשיו מאוד לא נוח.

אם להיות כנה, חששתי גם שלא אתחבר לסדנא כי חשבתי שדן ומאיר כותבים בעיקר שירי רוק וזה ז'אנר שאני לא מתחבר אליו במיוחד. אולי אם הייתי יודע שדן כתב כמה שירים שאני מאוד אוהב שהם: "גידי" ו"קולונוע" של שרון ליפשיץ, את "ביום של הפצצה" ו"בך לא נוגע" של יהודית רביץ הייתי חושב כבר אז אחרת. בסוף מצאתי את עצמי גם מתחיל להתחבר לרוק 🙂

זמן הכתיבה הקצוב הסתיים והתחלנו להקריא את הדפים שלנו לפני כולם. כמובן שבמפגש הראשון בעיקר מאיר ודן דיברו. זה השתנה כבר במפגש השני ונוצרה דינמיקה קבוצתית מעניינת. השילוב של מאיר ודן הוא שילוב מצוין, בעיקר בגלל הבדלי האופי הברורים והמשלימים שלהם. דן היה הדינמי בסדנא. במפגש הראשון הוא זה שערך לנו תאום ציפיות ונתן את הקווים הכלליים החשובים לדעת שניהם בכתיבת שירים. דן לא חוסך ממך את דעתו ולאחר שהקראנו את מה שכתבנו הוא אמר לנו מה הוא חושב באופן כנה ולא מתחנחן. זה אמנם הרתיע אותי אז באותה פגישה ראשונה, אבל זה הדבר שהכי למדתי לאהוב בסדנא. אתה מקבל את האמת מאנשים שיש להם מה לתת, והם רוצים לתת.

מאיר הוא כמו השוטר הטוב. כבר סיפרתי לכם קצת איך הוא בפרק שעבר. יושב בצד ומקשיב. השתיקה שלו פירושה לא בהכרח הסכמה ורק כשמתפנה שקט, והוא סיים לעבד את המחשבות שלו הוא זורק לך משפט שמשנה את הכול. למאיר יש יכולת לקחת ביקורת ולתת לך אותה בצורה שאתה יכול לעכל אותה. אני חייב להגיד שבאותו מפגש ראשון חזרתי מדוכא הביתה. ההתעסקות עם נושאים חשופים וההצפה שבעוצמת החוויה הראשונית הייתה לי לא פשוטה.

מסביבי ישבו כמה אנשים שלמדתי מאוד לאהוב. הייתה תנועה מבחינת האנשים בסדנא אבל היה גם גרעין שנשאר לאורך כל הדרך. נתחיל בטלי רובינשטיין. טלי, חלילנית מופלאה, מנגנת על חליליות, לא על חליל צד, חליליות. את טלי ראיתי לראשונה כשהתארחה בהופעה של ורד דקל, מורה לג'אז באקדמיה למוסיקה וברימון שהופיעה בלבונטין. היא עמדה שם על הבמה ודפקה סולואי ג'אז מגניבים. כבר אז התרשמתי ממנה מאוד ואיחלתי לעצמי שיום אחד ננגן ביחד ונהיה בקשר. כשראיתי אותה בסדנא לא זיהיתי אותה. רק אחר כך הבנתי שאני בעצם מכיר אותה.

בזמן הסדנא גיליתי שטלי פריקית של משחקי מלים. שווה להיות חבר שלה בפייסבוק רק כדי לגלות את משחק המלים היומי. בזמן הסדנא הייתה התעסקות של שחרור בכתיבה וניסיון לכתוב שירים סקסיים כאלה. זה קומם את טלי שכתבה בעקבות כך את השיר "שבץ נא" שאותו ביצענו בהופעה של בוגרי הסדנא שהתקיימה בסבליים ביום שישי מיוחד אחד, ועליה אספר בפרק נפרד. הנה השיר שבץ נא של טלי…

מאי גולןמאי גולן, בעלת חנות בגדי יד שנייה ישבה משמאלי ושתקה במפגש או שניים הראשונים. כשהשירים שלה התחילו לצאת ממנה גילינו בחורה חולמנית עם איכויות של משוררת. באחד המפגשים התבקשנו לתאר לפרטים תמונה שהייתה תלויה שם במקלט על הקיר ומאי בחרה לצייר את הכובעים של שני ג'זיסטים ככדורי אקמול. הרומנטיקה והחולמניות של מאי היו בהחלט רענון מבחינתי בגישה שלה לכתוב שירים.

ניר הופמן היה נראה לי בתחילה כקופי-רייטר קצת מדוכדך. אבל השירים שלו נגעו לליבי. במהלך הסדנא השתתפנו בקבוצה בגוגל שאליה העלינו שירים או רעיונות ודנו עליהם ביחד במטרה לקבל ביקורת בונה ולשפץ אותם. זה התגלה ככלי יעיל. במהלך הסדנא ניר ואני התכתבנו זה עם זה, הלוך ושוב, ונלחמנו על השירים על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר. עד היום עברתי תמיד את התהליך הזה לבד וגיליתי שלעבור אותו במשותף עם פרטנר מוכשר זה תענוג לא מבוטל.

הנה דוגמא. זוכרים את ההתעסקות בשירים סקסיים? אז אני רציתי להרגיש שאני מסוגל לכתוב שיר על סקס וסטוצים עם גברים מבלי להרגיש שהקהל שלי יהיה נבוך. כל ניסיון ישיר לעשות את זה לא צלח מבחינתי. ישבתי וחשבתי איך אני עובר את המכשול הזה כדי שהשיר לא יהיה פרובוקטיבי זול או בנאלי. חיפשתי את הדבר הכי קרוב לסקס מבחינתי והבנתי שאני הולך לכתוב שיר על שוקולד.
העליתי את השיר לקבוצה. הוא התקבל בתחילה בתגובות פושרות אבל לא ויתרתי. שמונה עשרה הערות קיבלתי על השיר הזה. רובם מניר והנה מה שיצא…

כשזה טוב/ דודו יצחקי

ואי ואי ואי, זה עושה לי טוב

על הכר במלון מנוכר,
שוכבים על מיטה מחכים לי
מציצים מחנות ברחוב
מכוסים במינימאלי
לובשים עטיפה משובחת, שקופה
בבית הקפה או בקיוסק
ואני מתפתה, חייב לנסות
לגעת להם בקוביות

לא משנה הגודל
לא צריך להתחייב
בכל זמן בחודש
אפשר להיגנב
לא מזייף אף פעם
ואף פעם לא נזהר
כשזה טוב
אז זה טוב
כל כך טוב עד שנגמר

ואי ואי ואי, זה עושה לי טוב

יש מלא חבילות מגרות
מתחשק ללקק ולעוף
בין אם בא לי על בלגי לבן
או שוויצרי מתוק ושזוף
או פרלין צרפתי בטעם נוגט
זה מצליח תמיד לרגש
כשאחד מתמסר, נמס לי בפה
ועוד פטיש שלי מתממש

לא משנה הגודל…

זה רומן סודי של כמה שנים
זה לא בריא בכלל
אבל זה כל-כך טעים
עכשיו זה כבר ברור
זה מדליק כי זה אסור
כמו מכור אובססיבי
משלם את המחיר
נושך בין הסדינים
לראות מה יש להם בפנים

לא משנה הגודל X2

וגם את טל גולדברג פגשתי בסדנא. טל בימאי קליפים וסרטים וגם זמר עם קול בס לוהט :). הוא כתב טקסטים מצחיקים ורציניים יותר אבל הלהיט הגדול שלו היה "הגן המתברגן". טל תהה אם יש לו את הגן הזה שעוזר לקנות וילות אבל גם לשכוח לחיות קצת. עוד תשמעו על השיר הזה.

בבלוג הקודם קיבלתי תגובה משימי שכתב שהיה רוצה לשמוע אותי נחשף יותר. אז זה אולי הזמן לספר שבמהלך הסדנא בהמשך ישיר למפגש הראשון נחשפתי באמצעות השירים כמו שלא קרה לפני כן. באחד המפגשים התבקשנו לכתוב שיר בהשראה מתמונה.

מי שמכיר את השירים שלי מהופעות יודע שכתבתי שיר על אחותי, ויש שירים על אימא אבל אין שיר אחד על אבא. באבא שלי לא נגעתי עד הסדנא. אבא שלי חולה כבר המון שנים. יש לו סכרת ואת כל מה שנלווה לזה. מי שמכיר את מחלת הסכרת יודע שהיא מחלה נוראית. היא גורמת להרבה סבל במשך שנים ואין לה באמת פתרון חוץ מלשמור על עצמך מלאכול מתוק, מה שמתברר כמטלה לא קלה לכל החיים. אז באחד המפגשים הצגתי את השיר הבא והנה מנת החשיפה שלי לפרק הזה בבלוג.

תהיה לי בריא / דודו יצחקי

אתה הכי מאושר לפני אכילת הדבש
לך כבר לא אכפת שזה עושה אותך חלש
מגניב קצת לפה, כשאיש אינו רואה
תאכל, תאכל, ותהיה לי חולה
הידלדלת עם הזמן, הראש שלך נשמט
הפכת מגריזלי לדובון מבוית
אם זה מה שצריך שהעבר לא יעלה
תאכל, תאכל, ותהיה לי חולה

עדיף שתיהנה כבר ממה שעוד אפשר
מסרט מצויר, ממנה וממני
ואם אתה חייב, קח עוד תפוח מסוכר
ואני מתפלל שלא אלך באותה הדרך
ולא מצליח להבטיח
אני כועס ומרחם
כועס ומרחם
כועס, כועס ומרחם
בבית חולים לבובות, תופרים לך פרימות
אנחנו זוכים שם לדקות חסד פרטיות
לרגע, זה סיפור ילדים קריא
תמשיך קצת אבא? ותהיה לי בריא

וככה התברר שסדנת הכתיבה של דן ומאיר היא גם כלי ריפוי רציני. היא עזרה לנו לזקק את האמת של השירים ולהסביר לעצמנו מה אנחנו מרגישים. אני חייב להגיד שבעקבות הסדנא השתפר הביטחון העצמי שלי בכתיבת מלים פלאים ומאז אני כותב מספר שירים בשבוע.

מסקנות? אם אתם מחפשים דרך לשפר את יכולת כתיבת השירים שלכם וגם להכיר אומנים מדהימים שתוכל לקבל מהם השראה אני ממש ממליץ לכם להצטרף לסדנא של דן תורן ומאיר גולדברג. בכלל, אם אתם רוצים להגיע להתקדם באומנות שלכם אל תהססו להרים טלפון למורה לפיתוח קול שתמיד רציתם או לכותב המלים המוכשר ביותר שאתם מכירים, אם לא תנסו לא תדעו.

רוצים לשמוע על ההופעה המשמעותית בסמינר המדריכים של איגי? הקליקו כאן כדי לקרוא על זה!

5 תגובות על בסדנת הכתיבה של דן תורן ומאיר גולדברג

  1. ניר הופמן הגיב:

    יפה ומזכיר נשכחות 🙂
    שמחתי להכיר והיה (עדיין) כיף לעבוד ביחד.
    חוץ מזה, אחלה בלוג!

    אהבתי

  2. מאי גולן הגיב:

    דודי,מקסים! מרגש! תודה שהכנסת גם אותי… חיבוק ענק! אוהבת, מאיצ"ו…

    אהבתי

  3. טלי רובינשטיין הגיב:

    יווו איזה כיף, רק עכשיו ראיתי!!! דודו אתה כשרוני ונוגע ללב. ועוד נעבוד יחד מלאאאא!!! 🙂

    אהבתי

  4. לירון שניר הגיב:

    אהבתי והתחברתי, אכן סדנה שמעבירים שני אנשים שיש להם כל הרבה מה לתת ורוצים לתת כל אחד בדרך שלו.
    דן עם הדינמיות שלו והאותנטיות מהמקום הכי אמיתי ואכפתי שיש ועם רעיונות מקוריים שרק הוא יכול לחשוב עליהם ומאיר עם השקט המהדהד שלו והמראה שהוא שם לנו שמלווה תמיד בתובנות ופנינים שייזכרו לעד.

    אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s